
Mocowanie krat pomostowych do stali. Jak zrobić to dobrze?
Przy odpowiednim projekcie, montaż krat WEMA nie należy do zadań trudnych. Na co zwrócić uwagę przy mocowaniu kraty pomostowej i jak to zrobić?
Istnieje kilka sposobów na mocowanie kraty pomostowej WEMA. Odpowiednia metoda musi być dobrana do warunków technicznych panujących na budowie. Trzeba też uwzględnić potencjalne błędy, jakie mogą wyniknąć w czasie prowadzenia prac montażowych.
Montaż krat WEMA jest popularnym sposobem na wykończenie podłoża w obiektach przemysłowych. Z pomocą kraty można bardzo szybko wypełnić dużą przestrzeń, tworząc pewne i funkcjonalne podłoże. Z poradnika dowiesz się, jak zaplanować mocowania krat pomostowych do konstrukcji stalowej. Poznasz też najważniejsze błędy, jakie popełniają niedoświadczeni monterzy.
Dlaczego ważne jest odpowiednie mocowanie krat pomostowych?
Przy budowie pomostów w obiektach przemysłowych i magazynowych, powszechnie wykorzystuje się kraty WEMA. To konstrukcje cenione za ogromną funkcjonalność w warunkach budowy. Są odporne na uszkodzenia mechaniczne, działanie czynników atmosferycznych, a także zróżnicowane temperatury. Świetnie wytrzymują intensywne drgania, do których dochodzi w obiektach przemysłowych. Ze względu na ażurową budowę, nie osadza się na nich brud i są stosunkowo lekkie.
Wśród zalet, jakimi wyróżniają się kraty pomostowe, można wymienić także łatwe mocowanie. Pomosty WEMA montuje się bardzo szybko i natychmiast po ułożeniu są gotowe do użytkowania. Przy odpowiednim projekcie, bardzo dużą powierzchnię można wypełnić w kilka godzin. Warto jednak zwrócić uwagę na łączenia krat. Od jakości mocowania zależy bezpieczeństwo osób i urządzeń przebywających na pomoście. Nie zapominaj, że to konstrukcje techniczne, często przenoszące znaczne jednorazowe obciążenia. Krata pomostowa musi być zatem zamontowana sumiennie a plan powinien być dostosowany do warunków technicznych panujących w wybranym miejscu.
Kraty pomostowe - najczęściej stosowane metody mocowania
Do mocowania krat wykorzystuje się specjalne uchwyty montażowe. Uchwyt standardowy przypomina hak. Część odpowiedzialna za pochwycenie kraty ma konstrukcję hakową, zamkową lub łącznikową. Końcówki osadzane są na trzpieniach gwintowanych. Sposób zamocowania części gwintowanej do profili stalowych może stanowić największą trudność przy mocowaniu kraty pomostowej.
Profile zamknięte, kątowniki czy płaskowniki? Montaż krat pomostowych
Montaż krat w warunkach obiektów przemysłowych polega na zamocowaniu ich do konstrukcji profili stalowych, kątowników, a nawet blach. W zależności od rodzaju materiału i dostępu do niego można zastosować następujące metody mocowania:
-
uchwyt standardowy nieinwazyjny - sprawdzają się głównie przy kratach układanych na kątownikach stalowych. Ich konstrukcja pozwala na zaczepienie uchwytu za element stalowy kątownika i ściągnięcie go z kratą za pomocą śruby. Jest to najpopularniejsza metoda montażu krat WEMA;
-
śruby przelotowe - technika polega na przewierceniu otworu przelotowego przez płaskownik, blachę lub kątownik. Stosuje się ją w przypadku, kiedy nie ma możliwości zamocowania uchwytu a nakrętka da się dokręcić z drugiej strony blachy;
-
spawanie - technika przyspawania trzpienia gwintowanego do stalowego elementu jest stosowana w ostateczności. To metoda czasochłonna i trudna do wykonania, a spoina jest narażona na uszkodzenia mechaniczne;
-
rozwiązania systemowe - niektórzy producenci oferują urządzenia i akcesoria złączne wyprodukowane z myślą o mocowaniu w stali. Jeden z najpopularniejszych producentów zaprojektował trzpienie gwintowane wkręcane do blachy za pomoc specjalnych osadzaków. To metoda bardzo szybka, jednak opłacalna tylko przy częstych pracach.
Jakie są najczęstsze błędy przy montażu krat pomostowych?
Jakość podestu WEMA zależy też od sposobu przeprowadzenia pracy. Do najczęściej spotykanych nieprawidłowości w czasie montażu krat należą:
Niewłaściwe odległości pomiędzy kratami - kraty powinny znajdować się od siebie w odległości nie większej, niż 4 mm;
Nieprawidłowy dystans od krawędzi - odległość od krawędzi ściany i płaskownika wynosi około 10 milimetrów;
Błędnie dobrana metoda montażu - może to doprowadzić do wypadania uchwytów montażowych i luzowania krat.
Niewłaściwe uchwyty - różne konstrukcje uchwytów zapewniają stabilne pochwycenie tylko przy zachowaniu określonych warunków.
Przy montażu krat WEMA warto skorzystać z projektów przygotowanych przez profesjonalnych konstruktorów. Wówczas odległości między kratami i techniki będą dobrane zgodnie z obowiązującymi normami oraz względami bezpieczeństwa. Do budowy pomostów warto wybrać profesjonalne kraty, takie jak oferuje sklep MarketStal. Potrzebujesz dodatkowych informacji? Skontaktuj się z nami!
Polecane produkty:
https://marketstal.pl/KRATA-Pomostowa-WEMA-OCYNK-34X38-25X2-L240-B1000
https://marketstal.pl/Stopien-schodowy-ocynk-WEMA-34X38-30X2-L1200-B270
https://marketstal.pl/Uchwyt-kraty-pomostowej-standard-ocynk-ogniowy